صنایع ایران

آشنایی با صنایع مختلف ایران

صنایع ایران

آشنایی با صنایع مختلف ایران

پیوندهای روزانه
پیوندها
  • ۰
  • ۰

پوشش های جدید در دهه اخیر برای مصارف مختلف منجمله بعنوان عایق رطوبتی و حرارتی بسیار توسعه پیدا کرده است امروزه در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی به جای ایزوگام و مواد نفتی از شبه پلیمرها بعنوان جایگزینی مناسب استفاده می شود . در این عایق ها از دو ترکیب اصلی ، یکی رنگهای پایه اکلریلیک و دیگری پودرهای سرامیکی (در برخی از انواع عایقها اضافه شده است ) به منظور باز تابش نور خورشید استفاده شده است .عایق میکرو گویچه سرامیکی
از جمله دستاوردهای فناوری نانو تولید نانوسرامیکها و استفاده از آنها در صنعت رنگ و پوشش می باشد. یکی از انواع این مواد که در ابعاد نانومتر تولید می گردد آلومینا سیلیکات ها هستند که در صنعت رنگ به عنوان مواد افزودنی عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیکها در ضخامت پوشش و فام رنگ هیچ گونه تاثیری نمی گذارند و بالعکس می توانند به صورت شگرفی رنگ را تقویت می نمایند. سطوح پوشش داده شده با این مواد دارای مقاومت بالا در برابر ورقه ای شدن ، خرد شدن ، خش و سایش می باشند. سرامیکها به دلیل داشتن جنس خاص می توانند ۹۵% حرارت خورشید و ۸۵% اشعه ماوراء بنفش را بازگردانند و بدین ترتیب بصورت لایه ای از فام رنگ محافظت نمایند و عمر پوشش را تا ۶ برابر افزایش دهند و از اتلاف انرژی در بناها جلوگیری نمایند.پوشش های سرامیکی علاوه بر داشتن خاصیت های ذکر شده دارای حالت آنتی باکتریال، عایق آب و عایق رطوبت می باشند. ضریب نفوذ بخار آب در آنها برابر ۱ بوده که بدین ترتیب در مصارف ساختمانی می تواند باعث تنفس ساختمان گردد و در نتیجه باعث افزایش عمر بنا گردد.
دسته دیگر،عایقهای پلیاتیلنی بوده و در اصلاح به«فوم سفید»معروف هستند که اگرچه در مقابل سرما مقاومت خوبی دارند ولی فاقد خاصیت انعطافپذیری بوده و در مقابل گرما مقاوم نیستند.عایقکاری و بهینه سازی برای عایقکاری دو حالت متصور است؛ یکی اینکه ما میخواهیم ساختمان را بر اساس مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان بسازیم یا اینکه ساختمان ما ساخته شده و باید احیا شود.آنچه مسلم است؛ مردم هیچ وقت برای زیبایی به عایقکاری روی نمیآورند و تنها زمانی به این کار اقدام میکنند که بدانند هزینه انرژی آنها از این طریق کاهش مییابد،بنابراین وقتی از عایق صحبت میشود بحث سیوینگ انرژی حرارتی و برودتی مطرح است.
در گزارش حاضر به روش آزمون ، نتایج عملی استفاده از این مواد بر روی 4 سطح مختلف مورد آزمایش قرارگرفته که عبارتند از 1-سطح پشت بام که قبلاً ایزوگام شده بود 2- بدنه کولر آبی 3-یک سطح فلزی آهنی (مشابه کانال کولر) 4- سنگ مرمرتراورتن . هدف از این آزمایش بررسی تأثیربکارگیری این نوع پوشش از نقطه نظر کاهش تأثیر اشعه خورشید و تلفات انرژی بوده، تا در صورت مفید بودن آن توصیه های لازم برای ترویج استفاده از این مواد انجام پذیرد .
گابریل ماسرا، مهندس ساختمان در دانشگاه پلی تکنیک میلان می گوید: «حسگرها دما، رطوبت و جریان گرما را در سه محل مختلف ساختمان اندازه گیری می کنند: بیرون از ساختمان که ما همچنین حسگرهایی در جدار خارجی دیوارها نصب کرده ایم، در جدار میانی دیوارها و سرانجام در بخش داخلی دیوارها. سنسورهای جدار خارجی ساختمان همچنین میزان تابش نور و سرعت باد را نیز اندازه می گیرند. به این ترتیب ما می توانیم بفهمیم که چه مقدار گرمای ساختمان با وجود هر یک از مواد مختلف بکار رفته در ساختمان ها، هدر می رود. همه این اطلاعات به طراحی یک مدل ریاضی انجامیده که به ما کمک می کند بفهمیم چطور مواد مختلف در شرایط مختلف آب و هوایی واکنش نشان می دهند.»عایقها دو گروه اصلی دارند که روش کار آنها کاملا متفاوت است:
عایق که در ساختار آنها حبابهای هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت میشوند.
عایق حرارتی که حرارت را بازمی تابانند. پشت این عایقها باید حدود ۲۰ میلیمتر فاصله هوایی تعبیه شود.
سقف و کف ساختمانهای موجود را میتوان به راحتی عایقکاری کرد. در صورت وجود جا، دیوارهای خارجی را نیز میتوان عایق نمود. بر اساس مقررات ملی ساختمان، تمامی ساختمانهایی که ساخته میشوند باید به اندازه کافی عایقکاری شوند. میزان عایق مورد نیاز نیز در همین مقررات تعیین شده است.در عایق کاری حرارتی ساختمان ها معمولا از دو خانواده مهم عایق های حرارتی استفاده می شود. گروه اول عایق های حرارتی معدنی هستند که عایق صوتی-حرارتی پشم سنگ جزوه این گروه است و بیشترین قدمت را دارند و گروه دوم عایق های حرارتی پلیمری می باشند.
مشخصات حرارتی از جمله ضریب انتقال حرارت عایق های حرارتی معدنی به فشردگی آن ها بستگی دارد. ضریب انتقال حرارت این گروه معمولا بین 0.035 تا 0.050 است. ضریب انتقال حرارت عایق های حرارتی حدود 20 تا 30 برابر کمتر از سفال های است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شوند.
تا چند سال پیش، تردیدهای فراوانی در خصوص محصولات عایق معدنی (پشم سنگ و پشم سرباره) وجود داشت، از لحاظ بهداشتی و محیط زیست. با توجه به نتایج جدیدی که در این زمینه بدست آمد، خطراتی مانند سرطان زایی این گروه منتفی تلقی شد.

یکی از راههای شناسایی عایقها این است که آنها را داخل مایکروویو قرار دهیم.مایکروویو اجناس مثل خودش که ساختار مولکولی قطبی داشته باشد را داغ میکند.از آنجا که عایقهای EPDM دارای ساختار مولکولی غیر قطبی هستند،بنابراین داغ نمیشوند و در مقابل اشعه مقاوم هستند. در ساختمانهای بلند مرتبه معمولاً عایق حرارتی برای سقف و کف استفاده نمیشود و فقط برای دیوارهای خارجی کاربرد دارد.برخی از عایقها کاربرد چندگانه دارند یعنی هم عایق صوت و هم عایق حرارت هستند و معمولاً از متریالهایی استفاده میشود که چندکاره باشند.به طور کلی،عایقکاری حرارتی محاسبات دارد؛ همان طور که مقررات ملی ساختمان چکلیست دارد و با توجه به اختلاف دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرد.

برای این منظور متریالهایی تعبیه شده که از داخل به دیوار نصب میشوند به این معنی که ورقهایی روی دیوار نصب شده و دوباره روی آنها نازک کاری میکنند.اهمیت سیستم و جدار عایقها بیشتر از متریال یا نوع عایق است زیرا ما در هر صورت باید بهترین بازدهی را داشته باشیم.برای تأسیسات عایقهای EPDM و برای جدار خارجی ساختمان،انتخاب اول بتن سبک و عایقهای پاششی است.این نوع عایقها در ایران وجود نداشت ولی به تازگی تعدادی از شرکتها این نوع عایقها را وارد کردهاند. در پایان باید اذعان داشت؛ علیرغم اهمیت و سابقه عایقها در ساختمان، استفاده از آن در ایران یک کار نو محسوب میشود.دلیل آن هم به ارزان بودن حاملهای انرژی برمیگردد.
  • ۹۴/۰۸/۰۱
  • سامان داوودیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی