صنایع ایران

آشنایی با صنایع مختلف ایران

صنایع ایران

آشنایی با صنایع مختلف ایران

پیوندهای روزانه
پیوندها
  • ۰
  • ۰

یادتان باشد که هیچ کس شیشه شستن را دوست ندارد، چون اصلا” کار دوست داشتنی ای نیست. ولی حالا که قرار است زحمت بکشید، نگذارید با کمی‌ اهمال و بی توجهی زحماتتان هدر رود. شیشه به اشکال مختلف مورد اسـتفاده قرار می گیرد. در ساخت وسایل تزیینی مانند گل، تابلو و… ، در ساخت ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه چون: لیوان ، بطری و… و یا شیشه های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می گردد مصارف مختلفی دارند که عمده ترین آن به عنوان درب و پنجره در کارهای ساختمانی است.

شکل های مختلف شیشه شامل: شیشه های شفاف، نیمه شفاف و رنگی، جاذب حرارت، ایمنی، دوجداره، سکوریت و … وجود دارد. با داشتن شناخت صحیح از نور و انتخاب شیشه مناسب می توان تاثیر قابل توجهی برزیبایی فضا، آرامش ساکنین و هزینه های سرمایش و گرمایشی فضای داخلی ساختمان گذاشت.

مادون قرمز آن بخش از انرژی خورشیدی است که بصورت حرارت احساس می کنیم. تقریباً دو سوم از انرژی ورودی و خروجی از راه پنجره بصورت تابش در طیف مادون قرمز جریان می یابد. در مناطق گرمسیر و پر آفتاب تابش این طیف به داخل ساختمان موجب افزایش سریع دما شده و بار سنگینی را به سیستم خنک کننده ساختمان وارد می کند و به طبع مصرف انرژی را افزایش می دهد. با انتخاب ترکیب مناسبی از انواع شیشه رنگی، رفلکس و دوجداره می توان جریان نور و ورود و خروج انرژی از ساختمان را کنترل کنید.


مرحلۀ اول تمیز کردن شیشه پنجره: بپذیرید که شیشه‌‌ها باید تمیز شوند. یادتان باشد که هیچ کس شیشه شستن را دوست ندارد، چون اصلا” کار دوست داشتنی ای نیست. ولی حالا که قرار است زحمت بکشید، نگذارید با کمی اهمال و بی توجهی زحماتتان هدر رود.

مرحلۀ دوم تمیز کردن شیشه پنجره: آنچه که نیاز دارید عبارت است از: ¼ فنجان سرکۀ سفید، ¼ فنجان آمونیاک خانگی، 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت، ½ 1 فنجان آب گرم شیر و یک بطری آب فشان. مواد نامبرده را در یک کاسۀ متوسط بریزید و خوب مخلوط کنید. حال این محلول را در یک بطری آب فشان بریزید و روی شیشه‌‌ها اسپری کنید و بعد با یک حولۀ کاغذی آن را پاک کرده و خشک کنید.

مرحلۀ سوم تمیز کردن شیشه پنجره : 1 فنجان الکل ایزوپروپیل ( مراقب باشید، قابل اشتعال است)، 2 فنجان آب سرد شیر، 1 قاشق غذاخوری سرکۀ سفید و 2 قطره رنگ غذای آبی تهیه کنید. آب و الکل را در یک کاسۀ متوسط خوب مخلوط کنید. سپس سرکه و رنگ آبی را نیز اضافه کرده و محلول را هم بزنید. این مایع دقیقا” مثل شیشه شوی آبی عمل خواهد کرد.

شیشه مسطح  شیشه های مسطح را با اضافه نمودن توری فلزی، میان شیشه می سازند و بیشـتر برای درب های ورودی، کارگاه ها، موتورخانه ها، آسانسورها و هـر جایی که خطر شکـسـتن و فرو ریختن شیشه وجود دارد، استفاده می نمایند.      شیشه دو جداره (مضاعف)  این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درز های آن ها هوابندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده ای پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلا ایجاد می شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود. پایین بودن ضریب انتقال حرارت در شیشه های دو جداره استاندارد میزان انتقال گرما و سرما را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

مرحلۀ چهارم تمیز کردن شیشه پنجره: 2 قاشق غذاخوری سرکۀ سفید را با حدود ا لیتر آب سرد شیر مخلوط کنید. حال محلول را در بطری آب فشان بریزید و تکان دهید تا مخلوط شوند.

مرحلۀ پنجم تمیز کردن شیشه پنجره: 4 قاشق غذاخوری آب لیمو یی که در کمی ‌آب حل شده و یک گالن ( 3/7853 لیتر ) آب سرد شیر  را در یک ظرف بزرگ و مناسب بریزید و خوب مخلوط کنید. بخشی از این محلول را در یک بطری آب فشان بریزید و استفاده کنید.

مرحلۀ ششم تمیز کردن شیشه پنجره: ½ فنجان آب لیموی خالص را با 2 فنجان آب گرم شیر مخلوط کنید. محلول بدست آمده را در یک بطری آب فشان بریزید و خوب تکان دهید تا مخلوط شود.

مرحلۀ هفتم تمیز کردن شیشه پنجره: 1قاشق غذاخوری آرد ذرت، ¼ فنجان سرکۀ سفید و 1 لیتر آب گرم شیر آماده کنید. این مواد را در یک سطل بریزید و خوب مخلوط کنید. این محلول را ‌می‌توانید با یک کهنه یا اسفنج برای شستشو مورد استفاده قرار دهید و یا در بطری آب فشان بریزید و اسپری کنید. قبل از استفاده آن را خوب تکان دهید.

مرحلۀ هشتم تمیز کردن شیشه پنجره: این فرمول برای شستشوی شیشه‌‌ها در فصل زمستان ایده آل است؛ چون شستشو دهندۀ ضد یخ شیشه‌‌ها است.½ فنجان الکل ایزو پروپیل و 1 لیتر آب گرم شیر تهیه کنید. این مواد را در یک ظرف کوچک بریزید و خوب مخلوط کنید. با اسفنج محلول را روی شیشه‌‌ها بمالید و با یک حولۀ کاغذی خشک کنید.

انواع شیشه و کاربرد آن‌ها

شیشه به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت لوازم تزیینی مانند گل، تابلو و غیره در ساختن ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه مانند لیوان، بطری و غیره و بالاخره در ساختن شیشه‌های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می‌گردد و مصارف مختلفی دارد که عمده‌ترین کاربرد آن به عنوان در و پنجره در کارهای ساختمانی است که به شکل‌های مختلف اعم از شیشه‌های شفاف، نیمه شفاف و رنگی، جاذب حرارت، ایمنی، دوجداره، سکوریت و… وجود دارد.
شیشه ضد آتش ( پیرکس )

همراه مواد اولیه این شیشه ها در مقابل حرارت ، مقاومت زیادی دارند ، مقدار زیادی اکـسـید بوریک به کار می رود و سـیلـیس آن ها از انواع شیـشـه های معمولی بیشتر است . معمولا از آن ها به عنوان ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه و یا در جلوی بخاری های دیواری و اجاق ها استفاده می نماید .

شیشه مسطح

این نوع شیشه را با اضافه نمودن توری فلزی ، میان شیشه می سازند و بیشـتر برای درهای ورودی ، کارگاه ها ، موتورخانه ها ، آسانبرها و هـر جایی که خطر شکـسـتن و فرو ریختن شیشه وجود دارد ، استفاده می نمایند .

شیشه دو جداره ( مضاعف )

این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درز های آن ها هوابندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده ای مانند ســیـلــیکــاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلا ایجاد می شود . این نوع شیشه که عایق گرما ، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها ، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود .
شیشه سکوریت در این حالت ، شیشه مجددا تا حدود 700 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و بعد به طور ناگهانی و تحت شرایط خاص و نظارت شده ای سـرد می شود . این عمل باعث کاهش افزایش مقاومت شیشه ( حدود 3 الی 5 برابر ) در مقابل ضربه و نیز شوک های حرارتی می شود . این شیشه ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می شوند که آسیب رسان نیسـتند . از این نوع شـیشـه در ویترین فروشگاه ها ، درهای شـیشـه ای و پنجره های جانبی خودروها استفاده می شوند .

همچنین در آینه‌سازی‌، صنایع‌نشکن‌، صنایع یخچال‌سازی‌، میزهای شیشه‌های‌، انواع شیشه رومیزی و تیغه‌کاری ساختمان کاربرد دارد.

شیشه رنگی

به دو طریق می‌توان شیشه رنگی بدست آورد:

1. با افزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه. برای نمونه اکسیدهای مسی به شیشه رنگ‌های مختلف قرمز می‌دهد و رنگ آبی پررنگ بوسیله اکسید کبالت به دست می‌آید. رنگ زرد با افزودن مقداری اکسید اورانیوم و کادمیوم حاصل می‌گردد.

  • ۹۴/۰۸/۲۰
  • سامان داوودیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی